lördag 9 januari 2010

Hundpromenad i 2 timmar. Underbart skönt:)

Idag blev det lång promenad med Tommy, Thimmy och Othella. Vi var ute i två timmar och hundarna fick springa lös och busa i snön. Jag tränade också lite lydnad med Othella. Det gick bra hon är pigg och vaken men då är jag också mycket noga med att bara köra väldigt korta pass med enbart lek och beröm inga tillrättavisningar under inlärning. Gör hon fel så gör vi bara om övningen. Jag ser till att övningen blir anpassad efter hennes kunskapsnivå så att hon får lyckas. Träning ska alltid vara kul och skoj och det var det för oss båda. Vi tränade lite fot och även en del inkallning med bra ingångar. Othella är verkligen godis sugen och att komma in snyggt på vänstra sidan lönar sig alltid det vet hon så det gör hon gärna i tid och otid då hon blir sugen på en gotta*S*. Eftersom att det inte är så varmt ute så vill jag inte köra för långa pass där hon måste sitta i snön. Inte bra bli kall om rumpan då man är tik. Vi kör en hel del inne istället. Idag tränade vi ligg, sitt och stå inne med klicker. Den är ett mycket bra redskap då belöningen blir mycket snabbare och mer exakt. Vi fick lite tränings sällskap med av Thimmy som också var godis och träningssugen så han gjorde alla övningar bredvid Othella och var jätte duktig så då var han ju med tvungen att få beröm och belöning. Försökte också fota Othella och få henne att stå snyggt. Kan ju säga att det inte var lika enkelt! Böka med koppel, kamera och en allt annat än samarbetsvillig hund. Sen lyckades jag klanta mig och fota i motljus. Semsa hjääälp hur ska jag få henne att stå snyggt! *S* Hon vill bara göra allt annat hela tiden. Jag måste nog komma på träning hos dig! Önskar att Othella kunde stå lika snyggt som pappa Faraon *ler*

2 kommentarer:

  1. Va snygg hon är du börja bli duktig,,anmäl henne till Malmö,,jag ska dit!!
    Kramis semsa

    SvaraRadera
  2. Tack detsamma du :) Allt bra?

    Föresten snygging, har du lust att gå in å rösta på mig här? http://mmarinas.blogg.se/2010/january/draft-jan-10-2010.html
    Mitt röstnummer är nummer:1. Skulle verkligen vara jätte gulligt :D

    SvaraRadera