lördag 17 oktober 2009

Kört jordfräs och rensat bort ogräs



Idag har jag försökt göra något åt mina odlingslotter. Då jag blev lat så fick jag låna en jordfräs. Det fungerade bra. Den tog inte på djupet men den drog upp ogräsrötter i flygande fart. Jag fick upp massor med vitrot som jag sen krattade ihop och lade på högar så de får dödas av. Sen ska landet vändas men det gör vi till våren då jag även ska gräva ner koskit och halm. Bara att inse att man inte är lika ihärdig som de två duktiga Vietnameserna som odlar bredvid mig. Deras lotter är de mest välskötta och välplanerade jag sett. Perfekta raka rader och inte ett ogräs. Det växer så det knakar för dem utan en endaste jordförbättring. De gör allt med en enda spade och kroppsarbete. De rensar ogräs varje dag och pysslar med sina lotter. De har verkligen gröna fingrar och tålamod. Tänk om man själv var lika duktig? Nåja, jag ska inte klaga. Jag trodde att en sån som jag som har svart tumme med allt grönt inte skulle få en enda grönsak och jag fick jätte fina morötter, lökar, potatis, bondbönor, rödbetor, sallad, rödisor, palsternackor, squwas och tomater. Nästa vår ska jag inte bli så hysterisk bara. Jag planterade hejvilt utan vare sig planering eller förstånd *ler*. Jag utnyttjade inte lotterna särskilt bra heller så det blev ej så effektivt. Nåja är man glad amatör så är man. Det har varit väldigt roligt ändå. Vad gör det om man ej är expert eller ens klantig medelmåtta...utan riktigt dålig på det där med odling så länge man har kul och grönsaker ja det fick jag med. Man ska inte vara så rädd att prova odla! Det är underbart roligt och man får motion på köpet. Man kan odla på sin balkong med. Behövs bara frön, jord och vatten =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar