tisdag 2 mars 2010

Hundträning på Brukshundsklubben




Vad slarvig man blir att uppdatera bloggen. Följande händer inom hunderiet. Denna månad INT hundutställning i Malmö, spännande värre och 30 maj första starten i Lydnadsklass I för Othella (ännu mer spännande och nervöst). Nåja, vi ska bara hinna bli klara till dess. Othella är jätte duktig, det är hennes förare som bara behöver visa samma klass hehehehe.
Idag har vi tränat Linförighet, Inkallning, Hopp över hinder(lite grann) och börjat lite med momentet Stående. Just nu lägger vi fokus på Linförigheten för att lägga mer fokus på de andra momenten sedan. Vi tränar mycket korta pass med lek och beröm. Det ska vara kul för oss båda två annars kan vi lika gärna lägga av. Tävling för mig är endast en morot för att hålla inspirationen till träningen uppe. Visst är det roligt att vinna men det är inte vårat mål. Vi vill bara ha skoj och jobba ihop. Att föra hund skall vara kul! (citat från en vän) *ler* Samt mitt favorit citat det är skillnad på hunduppfostran och inlärning av konster. Då jag tränar/lär in min hund bannar jag aldrig. Det ska aldrig bli en obehaglig upplevelse att vara med matte på planen. Det ska vara kul och lustfyllt. Gör hunden fel gör om momentet och tänk på att inte lägga kraven för högt för din hund. Man måste ge sin hund chansen att lyckas =). Ut med er nu och ha kul!



Othella tränar upp husse med favorit leksaken

5 kommentarer:

  1. Ja ha lite kul varje dag så ska ni se att ni kan få fin valör på rosetten där i slutet av maj...Kram på er/Maria

    SvaraRadera
  2. Va roligt och va duktiga ni är..hoppas hon fixar lp1 i maj..din prinsessan och vi ses snart..

    SvaraRadera
  3. Hej Anna!
    Jag hittade precis till din blogg..
    Vad fina vovvar ni har och vad duktiga ni verkar vara på att träna dem. Förresten måste jag erkänna att dem ser lite läskiga ut sådana där hundar *S*

    Kram Stoffe

    SvaraRadera
  4. hörru stumpan.. nu får du allt uppdatera här så man vet vad som händer i ditt liv nu när vi bor så långt ifrån varandra.. :) kram

    SvaraRadera
  5. haha jag håller med Nettis! VAD GÖR DU??? HAHA

    SvaraRadera